Vivian Gornick


Gornick slog for alvor sit navn fast i 1970’erne som kritiker og øvede stor indflydelse på den gryende feminist-bevægelse i New York. I slutningen af 90’erne beskrev Gornick i essayet The End of the Novel of Love, hvordan de sociale strømninger i 60’erne og 70’erne har umulliggjort litteratur om kærlighed, ægteskab og romantik. Plottet er forsvundet. Måske også i Gornicks eget liv.

”One of the most important essayists of all time … urgent, sharp-eyed and vital.”

Sinead Gleeson, forfatter og forlægger

Voldsomme bånd

Ikke bare god, den er fremragende.

kristelig dagblad

Pressen skriver

Gornick har skrevet sine isende og dybt bevægende erindringer “Voldsomme bånd” om forholdet til sin moder. De er skrevet med en nøgternhed og hudløshed, som gør dem ganske enkelt fremragende. En målestok for litteratur om forholdet mellem mødre og døtre.


Voldsomme bånd


De fleste af ”Voldsomme bånd”s hovedscener udspiller sig i den bebyggelse i Bronx, hvor Vivian Gornick og hendes stærkt dominerende mor boede i en af de store lejligheder mod gaden, fra Gornick var seks, til hun var 21 år. Hendes far og storebror boede der også, men i bogens univers er de forvist til periferien. ”Det eneste jeg kan huske, er en ejendom fuld af kvinder”.

Cool og tilbagelænet feminist

In her landmark criticism and frank, elegiac, often ruefully funny memoirs, Vivian Gornick asks us to connect the ways in which we think, write, and love, drawing from her feminism, intellectual clarity, and radical awareness of a personal story’s capacity to enlarge us all.

                Se Gornick på  Windham Campbell

Fra underskoven

Voldsomme bånd

Nr. 1 på "The 50 Best Memoirs of the Past 50 Years" - The New York Times.

Gornick om Alfred Hayes

Vivian Gornick dissekerer Hayes' forfatterskab.  He takes up a permanent place in a reader’s inner life.    

Interview med Gornick

Her fears for #MeToo, why she feels ‘shaky’ about being American – and being rediscovered in her
80s.                   Se Guardian