Charles Jackson

Født i 1903 i en fuldstændig dysfunktionel familie. Han var velbevandret i Shakespeare og besad efter alt at dømme et strålende (om end ufokuseret) intellekt; men han var også glad for alkohol og forpint af seksuel usikkerhed. Han skrev i en fart en række noveller, som blev godt modtaget, inden han skabte sin mest berømte roman, Den forsvundne weekend.


”I’ve written a book that’s been called the definitive picture of the alcoholic, and it did me no good."

Charles Jackson om romanen Den forsvundne weekend.

Den forsvundne weekend

“A masterpiece . . . a book so powerful and understanding that many readers will find themselves riveted to their chairs until the end.”
The Saturday Review of Literature

Pressen skriver

"The Book That Will Make You Never Want to Drink Again".

 The New Yorker.
“A masterpiece of psychological precision.”
 The New York Times Book Review
“Marvelous and horrifying. . . . The best fictional account of alcoholism I have read.”
 Kingsley Amis

Den forsvundne weekend

I 1936 på East Side Manhattan beslutter forfatteren Don Birnam sig for at tage en sjus, og så en til og en til for til sidst at befinde sig i en femdages binge. Weekenden forsvinder fuldstændig i alkoholens tåger, jagten på penge til den næste flaske whisky og planlægningen af den næste brandert.  "Man drak, og det var ved at slå én ihjel. Hvorfor? Fordi man var nået til det punkt hvor én sjus var for mange, og hundred ikke var nok."

Wilders Oscarvinder

Bogen fik fremragende anmeldelser og blev en bestseller. Alligevel var ingen mere chokeret end Jackson selv da Paramount Pictures købte filmrettighederne på stærk anbefaling af deres stjerneinstruktør Billy Wilder, der havde læst bogen under en togrejse tværs over landet.

Fra underskoven

Druklitteratur

Father and Wilder

Blake Baileys biografi om Jackson som en outsider og litterær misfit, der skrev om alkohol og homoseksualitet. Faderen og Wilder blev definerende.
Se mere om Father & Wilder

Fat i selve grundstoffet

En forfatter er alene hjemme. Han lider alle helvedes kvaler – og Wilder gør beskrivelsen til en klaustrofobisk thriller. Jacksons bog er bedre endnu.
Om bog og film på Vanity Fair