Stille dage, vilde nætter



Engang da jeg var femten, gik jeg hen ad de mennesketomme fortove en hel eftermiddag i 43 graders varme bare for at få fornemmelsen af den tørre vind, alene. Alle andre var krøbet i skjul inden døre.

Jeg kender den vind på samme måde, som eskimoerne
kender deres sne.

"En vellykket cocktail, en katastrofal charmerende blanding af forfatterens forskelligartede sider."
Mette Høeg, Berlingske


Eve Babitz vækker et sted, en tid og en stemning til live, som få andre. Los Angeles og Sunset Boulevard i begyndelsen af 1970'erne. Babitz svømmede i berømmelse, berømtheder og toppen af populærkulturen i samme periode.

Eve Babitz

Eve Babitz kan med rette beskrives som festudgaven af Joan Didion, af hvem hun altid har stået i skyggen. Fra Los Angeles med Stravinsky som gudfar og som 20-årig berømt foreviget, da hun nøgen spillede skak med Marcel Duchamp. Babitz festede igennem sin ungdom, men stoppede i tide og undgik den skæbne som rigdom, berømmelse og uanede muligheder ofte fører med sig. Temaer, som Babitz efterfølgende har bygget et forfatterskab op omkring.

Anmeldelser

Mette Høeg, Berlingske
******



Sara Von Essen, Weekendavisen






The New York Times




The Guardian



Times Literary Supplement






Chicago Tribune







Vanity Fair






Vogue


Hun har spillet skak, topløs, med Marcel Duchamp, hun er Igor Stravinskys guddatter, og hun er den L.A.-woman, som Jim Morrisons synger om i sangen af samme navn. Velkommen til Eva Babitz.

Heldigvis skygger hverken hypen eller den nye røde kasket for Babitz’ underholdende værk, som er både tidstypisk og tidløst menneskeklogt.

At læse Eve Babitz er som at køre på en bred, varm vej i solnedgangen.
Man kan mærke vinden i håret.

Babitz’ stil er cool, underholdende og umiddelbar og samtidig præget af en poetisk lethed, som virker ganske ubesværet.

Mad, drinks, narkotika, sex, solnedgange og en overflod af filmstjerner gennemfarver disse fortællinger, men den mest farverige komponent af dem alle er forfatteren selv.

Hendes appetitvækkende, stemningsfulde stil er ingen steder karakteriseret som Joan Didion-dyb, men den er unægtelig sjovere og mere indbydende i sin lige så skarpe forståelse af atmosfæren og livsstilen i det sydlige Californien.

[Babitz] har realiseret det amerikanske ideal, som fordrer, at kunst er ubesværet, bevarer fatningen og i det store og hele er tilstrækkelig behagelig til at blive opfattet som ren underholdning.

I disse ti besnærende kapitler er Los Angeles patienten, heltinden, helten og aggressoren – beretningerne er en åbenbaring af formløst vanvid.